Bounce rate. Sådan holder du dine gæster på hjemmesiden.

Hold på dine læsere
Avatar of author
Bonnie Troigaard
bonnie@autobahncph.dk

De typiske årsager til en høj bounce rate og hvad du kan gøre

Endnu et fancy ord fra marketingverdenen. Du har sikkert stødt på det før, men der er så mange termer at holde styr på. 

På dansk kaldes det “afvisningsprocent”, men det taber lidt pondus, så du vil sjældent støde på det ord.

Men lige dette begreb er faktisk ret vigtigt, da det giver dig en masse vigtig viden om din forretning. 

For at få indblik i hvad denne rate er, så er der fire ting jeg vil gennemgå:

  • Og hvad er det egentlig?  
  • Hvorfor er den vigtig? 
  • Hvad er en god bounce rate? 
  • Hvordan forbedres den?

Disse spørgsmål vil du her få svaret på. Og derefter vil du med tiden optimere den del af din SEO, men det er en helt anden snak.

Hvad er en bounce rate egentlig?

Mange begreber beskriver det måske meget godt, men lad os lige få tingene på plads, så der ingen misforståelser er. 

En bounce rate er den tid din besøgende bruger på din hjemmeside. På samme måde som en kunde i en fysisk butik, så ønsker butikken (i dette tilfælde dig) at kunden bliver lidt længere. 

Ratingen opgøres i procent, så jo højere procent, jo flere smutter fra hjemmesiden hurtigt. Det er uden at foretage noget på siden. Der kigges ikke på andet, klikkes ikke på link. Det er hurtigt ind og ud. 

You can’t win em all….

Nej. Ikke alle kunder eller leads bliver derinde og læser din indhold. Det er ikke en perfekt verden. Men i forhold til at det nu er Googles verden vi lever i, så er det vigtigt at så mange som muligt bliver derinde. 

Hvorfor er bounce raten så vigtig?

Der er især tre årsager til at det er utrolig vigtigt at dine besøgende bliver så længe som muligt.

  1. Den første årsag er måske åbenlys, men alligevel er det vigtigt at nævne. INTET SALG / KONVERTERING. Du har brug for smør på brødet og dermed også kunder. Nogle tror dog så meget på sit eget design og produkt, at de forventer kunderne nok skal komme alligevel. Så bliver din konveteringsrate pludselig meget lav. 
  2. En høj bounce rate betyder også at dine besøgende ikke finder siden interessant. Derfor bør du gennemgå din side for at finde ud af hvad årsagerne kan være. Det kan være designet, indlæsningshastigheden, mangelfuldt indhold osv. 
  3. SEO. At være synlig på Google er en konstant proces. Deres algoritme registrerer hvis dine besøgende hurtigt forsvinder. Det betyder at din side ikke længere opfattes som en ekspert på dit område eller er relevant for læserne. Og pludselig er du på side 4, som lige så godt kan være ikke-eksisterende.

Hvad er en god bounce rate?

Som med så mange ting i Googles verden, så er der intet der er enkelt at besvare. Det kommer også an på hvilken side du har. 

Hvis du har en one-page hjemmeside, så kan du ikke undgå at have en højere bounce rate. Det er faktisk helt normalt. Men det er de færreste virksomheder som har det. 

Så er der også andre ting i spil, som eksempelvis dit produkt. En e-commerce som sælger meget tøj, har typisk en lav bounce, da der her klikkes rundt mellem produkterne. Men sælger du et nicheprodukt, så er de besøgende der nok ikke så længe, medmindre at du har noget opdateret indhold. 

En optimal rate vil være 26-40%. Ligger din side denne range, så keep up the good work. ????

41-55% er middel. Det er faktisk ikke dårligt at ligge der, da der efterhånden er så mange butikker med samme produkter. Og det er hurtigere at ose på internettet end på gågaden, så sørg for at din hjemmeside leverer en god brugeroplevelse. 

Ligger du på 56-70%, så er du i den høje ende.

Igen, så afhænger det af din side og produkt. Men i de fleste tilfælde, så skal denne flugt fra hjemmesiden rettes op på. Og det gennemgår jeg herunder.

Sådan forbedres din bounce rate?

Herunder er de typiske årsager til at folk forlader din hjemmeside alt for hurtigt. Og endnu vigtigere; hvad kan du konkret gøre

  1. Indlæsning af siden
  2. Intet eller dårligt content
  3. Mobile first
  4. Practice what you preach
  5. God UX
  6. CTA

Indlæsning af siden

Jeg kan huske 90’erne, hvor man langsomt ventede spændt på at hjemmesiden blev indlæst. Der kom en linie frem ad gangen. Det holder ikke længere. Faktisk har du 2 (!) sekunder til at fange opmærksomheden. 

Er du i tvivl om hastigheden på din side, så kan du hurtigt teste den her:

Google page speed insights 

Ofte er det tung grafik som billeder og videoer, der er skyld i langsom loadtid. Uanset, så bør du optimere indlæsningen, da Google ikke sender sine kunder hen til en siden som leverer en dårlig brugeroplevelse. Og det er netop hvad langsom indlæsning er.

Intet eller dårligt content

Vi er alle kunder, og når vi besøger en hjemmeside gør vi det med en forventning om at få noget ud af det. 

Når vi skal bruge penge, så stiller vi spørgsmål. Her er det at du som “go-to-guy” skal levere svar på alle de spørgsmål der måtte komme.

Det kan være videoer, artikler eller andet som er relevant for din side. Holdes din side opdateret, vil Google elske det. 

Det er ikke altid at indholdet er nok. Det er måden at det leveres på. Det skal være letlæseligt og let at overskue. Eksempelvis:

  • Brug overskrifter og underoverskrifter. Det gør teksten mere overskuelig og dermed en øget lyst til at læse den. 
  • Kugler og tal. Say what? Brug bullets eller tal. Det giver også en følelse af overskuelighed og noget som er nemt at skulle læse. 
  • Brug visuelle effekter. En tekst skal brydes op af billeder, gifs, citater i tekstbokse osv. 
  • Videoer og billeder kan man næsten ikke bruge nok. Selvfølgelig skal det være relevant, men vi drages mere af det end tunge tekster.

Mobile first!

De fleste søgninger sker i dag via vores mobiltelefoner. Derfor skal din side også være optimeret til at kunne indlæses hurtigt og være letlæselig i en mobils browser.

Brug dig selv som eksempel. Bruger du din computer eller mobil når du har fri? 

De fleste danskere bruger mobilen som foretrukne device når de skal søge efter noget på nettet. Det er hurtigt og nemt.

Practice what you preach!

Meta-titler og meta-beskrivelse. Det er det som man ser på Google-søgningen. 

Det ses desværre at nogle kan overdrive teksten. Det handler om at holde hvad man lover. En tekst som “den ultimative guide til …”, som så indeholder tre punkter, vil resultere i en høj bounce rate. 

Så har du et “kæmpe udvalg af bukser”, så sørg for at have det. Troværdighed er ganske enkelt godt købmandsskab og god SEO.

God UX

Giv dine besøgende en god oplevelse. Er din side kompliceret at finde rundt på, eller er der for mange farver, så er det bare ikke en god oplevelse. 

Vi plejer at bruge termet “don’t make me think”, når vi designer. Som bruger vil vi guides og have en logisk struktur.

CTA

Har du prøvet at stå i en butik og lede efter en vare eller kassen? Det er ikke en god oplevelse, og det samme gælder på din hjemmeside. 

Sørg for at det næste skridt er logisk for brugeren. En CTA (call to action) gør at din gæst ikke er i tvivl. Det kan være en tilmelding, indkøbskurven, kontakt eller noget helt andet. Bare sørg for at det er en knap som er tydelig. 

Og sørg for at det er et ikon der trykkes på. Pop-ups og andre forstyrrelser kan virke som en irritation og dermed skabe en bounce. Så undgå dem så vidt muligt.

Såeh…

Brug gerne disse råd for at sikre dig mod en høj bounce rate. Der er flere grunde til at du gerne vil have dine besøgende bliver længere på din hjemmeside. 

For at opsummere, så skal din hjemmeside være 

  • Hurtig mobiloptimeret, fyldt med godt content, bruger
  • Mobiloptimeret
  • Fyldt med godt content og grafisk materiale
  • Hold hvad du lover. Overdriv ikke din meta-titel og meta-beskrivelse
  • Brugervenligt design og tydeligt CTA

Disse råd er nødvendigvis enkle at beskrive, men det kræver en indsats og konstant proces. Når det er gjort, så er du godt på vej.

Er du i tvivl om det er nok, så spørg din mor. Eller en anden, som nødvendigvis ikke er i branchen, som testperson. Det er svært at være kritisk over for sin egen skabelse.