7 grunde til at e-mail marketing stadig er den vigtigste kanal

7 grunde til at e-mail marketing stadig er den vigtigste kanal
Avatar of author
Bonnie Troigaard
bonnie@autobahncph.dk

Er du i tvivl om, hvorvidt du skal bruge tid og ressourcer på enten at få gang i eller holde jeres e-mail marketing kanal kørende? Måske er resultaterne umiddelbart ikke så imponerende, når du sender jeres nyhedsbrev ud en gang om ugen eller måneden til alle på listen. 

Lad mig bare slå det fast med det samme. E-mail marketing kanalen lever i bedste velgående, og det vil den også gøre de næste mange år. Her får du 7 grunde til hvorfor. 

Kanal med bedst ROI

HubSpots samling af statistik om e-mail marketing viser, at for hver gang du investerer 1 krone i e-mail marketing giver det et utroligt afkast på hele 42 kroner. Det giver en Return on Investment (ROI) på 4200 pct. Det gør e-mail marketing til den mest omkostningseffektive kanal, du kan engagere og motivere dit publikum gennem. Vel at mærke når du griber det korrekt an.

Sociale medier er gode til at åbne døre til potentielle kundeemner. Men det er e-mail marketing, der hjælper med at omdanne dit kundeemne til en kunde.

Statistikken viser også, at 4 ud af 5 marketers hellere vil opgive sociale medier end e-mail i deres marketingmix. Med tanke på at mere end 50 pct. af verdens befolkning bruger e-mail, og at antallet stiger støt hvert år, så er der ikke noget at sige til det.

Du ejer din e-mail marketing kanal

E-mail er en såkaldt “owned channel” dvs. en kanal, du som virksomhed selv ejer. Ved hjælp af en e-mail marketing-platform har du mulighed for at opbygge dine egne lister med leads og kunder. Så længe du har samtykket på plads, kan du kontakte dem, når som helst det passer dig. Det gør e-mails til den mest direkte vej til distribution af dit indhold.

Sociale medier som fx Facebook kan være gode til at nå ud til mange. Det kræver dog, at du sætter et betydeligt beløb af til distribution, da du ikke når særligt langt med det organiske reach. Du ejer dog ikke din Facebook konto. I stedet er du underlagt Facebooks luner, som til enhver tid kan ændre både regler og algoritmer. I værste fald kan du risikere at få blokeret adgangen til dine social media-konti og have mere end svært ved at få adgang igen.

Opsamling af data

Dataen du samler op fra brugere, når de skriver sig op og læser med, er dine førsteparts data. Det er et vigtigt værktøj, som du kan bruge til mange spændende ting.

Læs også: Sådan hjælper datadrevet marketing dig med at skabe bedre resultater

Der findes et hav af forskellige e-mail marketing platforme til formålet. Én ting har de næsten alle tilfælles. De gør en dyd ud af at gøre dine data brugbare. Typisk ved at gøre det nemt at integrere til andre brugbare data.

Hvad mener jeg så med det?

Et eksempel er at koble din e-mail liste med tracking af websitet. Det giver dig mulighed for at se hvilke leads, der fx kigger på dine produkt-, kontakt eller book demo-sider. Det er ofte et tegn på, at de er ved at være varme nok til at blive kontaktet med henblik på salg.

Et andet eksempel er, at du kan koble e-mailplatformen med dit CRM-system. Dermed kan du se hvem fra din e-mail liste, der er kunde. Det giver dig en fin mulighed for at arbejde med tilfredshed eller kryds- og mersalg gennem hele kunderejsen.

Strategisk datadrevet markedsføring

At du ejer databasen med leads giver dig mulighed for at arbejde med e-mail marketing på et højere niveau. Det rykker sig fra at være en kanal og et simpelt, taktisk værktøj til at være et avanceret strategisk værktøj i arbejdet med leads og kunder.

Den strategiske tilgang til datadrevet markedsføring giver dig et fundament, som du kan bruge til at personalisere og automatisere indsatser fra både salg og marketing. Du opsamler en række datapunkter om hver bruger. Dem kan du bruge til at præsentere dem for indhold, der er tilpasset deres ønsker og behov og lede dem længere ned i salgstragten.

Dermed kan du både sikre en bedre brugeroplevelse gennem hele kunderejsen og optimere dit salg og din bundlinje.

Målrettet e-mail marketing automation

E-mailen er en “direkte” kanal. Det betyder, at du kan sende målrettede budskaber direkte til en specifik brugers indbakke fremfor at sende et ens budskab ud til mange, som vi kender det fra sociale medier. Der er selvfølgelig også mange, som stadig bruger deres e-mail marketing og mere specifikt deres håndholdte nyhedsbreve til at sende den samme mail ud til alle på deres liste.

E-mail marketing automation begynder dog at vinde mere frem. Efterhånden som der kommer flere marketing automation-platforme på markedet, bliver det både nemmere og billigere for små og mellemstore B2B virksomheder at koble sig på sådan en løsning.

En af de helt store fordele er, at du får mulighed for at styre præcis hvilke segmenter eller personer, du ønsker at kontakte med konkrete målrettede budskaber. Det kræver selvfølgelig at du producerer content, som passer til hvert stadie af kunderejsen.

Den gode nyhed er, at du kun skal skrive disse serier af e-mails én gang. Derefter vil de automatiserede udsendelser fremadrettet arbejde for dig. Fx når du har travlt med andre projekter. Dermed går e-mailen fra at være et tidskrævende præcisionsværktøj til at være ekstremt skalerbart og tidseffektivt.

Læs også: Sådan laver du indhold til automatiserede mails, der gør dine leads varme

Opbygge relationer til dit publikum

E-mail marketing som kanal giver dig en fantastisk mulighed for at personalisere dine e-mails og opbygge en relation til dine modtagere over tid. Målet er at fastholde deres interesse. Det kræver naturligvis, at du er vedholdende og ofte lader høre fra dig.

Hemmeligheden er at levere indhold, som dine modtagere oplever som værdifuldt og relevant og opfordre til, at de engagerer sig i dit indhold og det, du tilbyder.

Prøver du at sælge til dem i hver e-mail, vil du formentlig opleve, at de hurtigt afmelder sig. Eller endnu værre. At de bliver til “livløse” abonnementer, som ikke engagerer sig i dine e-mails, men blot er ligeglade. Dem skal du helst ikke have for mange af.

Skaber målbare resultater

Når du først har konverteret en besøgende på dit website til et lead, har du rig mulighed for at måle, hvad dit lead foretager sig på dine kanaler. Hvilke links klikker hun på i dine e-mails. Hvilke landingssider besøger hun, og hvad foretager hun sig på dit website. Du kan også få et billede af, hvilke af dine kampagner der fungerer godt og mindre godt.

Læs også: Guide til B2B lead scoring

Alt i alt kan din indsamlede data hjælpe dig til hurtigt og nemt at få et billede af, hvad der fungerer i din e-mail marketing, og hvad du skal optimere for at skabe bedre resultater. Her vil det være oplagt at bruge A/B-test. Eksempelvis til at se på hvilken emnelinje eller call to action knap, der fungerer bedst i den enkelte kampagne.

I det hele taget vil jeg opfordre dig til at teste en masse forskellige formater og setups af i din e-mail markedsføring. På den måde kan du blive klogere på, hvad der skaber engagement hos netop dit publikum.

Er du nysgerrig efter at høre, hvordan Autobahn kan hjælpe dig med datadrevet e-mail marketing automation?

Udfyld formularen her, og så får du 45 minutters gratis sparring på, hvordan du skaber gode resultater med din B2B markedsføring.