Hvilket marketing automation system bør du vælge?

Hvilket marketing automation system bør du vælge
Avatar of author
Kasper Larsen
kasper@autobahncph.dk

Det er slet ikke nemt at gennemskue, hvilket marketing automation system du skal vælge. Der er mere end 1000 systemer at vælge imellem, der adskiller sig ved forskellige workflows, features og ikke mindst priser. Det er derfor heller ikke nemt at komme med et entydigt svar.

Starter du for småt, vokser du hurtigt fra systemet. Så skal du enten bygge forfra eller knopskyde underlige hjemmelavede tilbygninger til din løsningen. De vil både være dyre at få lavet og vedligeholde efterfølgende.

Starter du stort ud, kan prisen være svær at få til at passe med budgettet og det kortsigtede udbytte. Samtidig kan kravet til de tekniske kompetencer pludselig være svære at finde internt i teamet.

Starter du i midten af segmentet, vil du opleve, at prisen hurtigt stiger, og kommer op på det samme som de dyre systemer. Fx når du får flere leads i basen eller behovet for nye features melder sig. Så står du reelt tilbage med den samme regning. Men uden mulighed for at kunne skalere i samme grad.

4 spørgsmål du skal besvare, inden du vælger et marketing automation system

Hvis jeg skal give et råd, så skal du i de fleste tilfælde vælge den mest avancerede af de to løsninger, du overvejer. Til en start vil du formentlig ikke bruge alle features. Men efterhånden som du får gang i dit marketing automation-maskineri, vil dine behov ændre sig, og du vil efterspørge flere features.

Der er overordnet 4 spørgsmål, jeg vil anbefale at du bruger lidt tid på at besvare, inden du går i “system mode”:

  1. Hvem er din målgruppe?
  2. Hvordan ser kunderejsen ud?
  3. Kan løsningen passe ind med vores andre systemer? 
  4. Hvordan ser business casen ud?

Du vil nemlig gerne undgå at skulle skifte system inden for den nærmeste årrække. Tro mig! Når du skifter dit marketing automation system ud, taber du typisk alle de trackingdata, du har samlet op igennem tiden. Og alle de cookies du har fået placeret hos dine modtagere, der gør det muligt at tracke deres gøren og laden.

Skal du starte påny, bliver du nødt til at genopbygge de ting, du allerede havde bygget én gang. Og hvem gider at bygge de samme ting flere gange? 

Den rigtige vej er at få kortlagt dine behov, ambitioner og en business case, der gør det svære valg mere enkelt at tage.

Har du flere spørgsmål til hvilket marketing automation system, der kan passe til jeres behov, er du velkommen til at tage fat i mig.

Du kan booke et møde med mig her.