5 skabeloner til blogindlæg der får opmærksomhed

5 skabeloner til blogindlæg der får opmærksomhed
Avatar of author
Bonnie Troigaard
bonnie@autobahncph.dk

Er dine blogindlæg kørt fast i den samme rille, der ærlig talt bliver så kedelig, at du ikke selv gider læse dem? Du undrer dig måske over, hvordan andre kan blive ved med at spytte inspirerende blogindlæg ud ad content maskineriet uge efter uge?

Tricket er at benytte modeller og skabeloner til dine blogindlæg, som du kan bruge igen og igen. Du behøver selvfølgelig ikke selv opfinde dem. Her får du de første 5 skabeloner til blogindlæg, som både skaber opmærksomhed og hjælper din læser godt på vej til at finde en løsning på sit problem.

#1 Lister

Det er måske en af de mere lavthængende frugter at bruge lister. Men når de nu virker så fint, ville det være fjollet ikke at nappe dem.

Hvis du tænker over det, har du nok selv læst utallige blogindlæg i form af lister uden at løbe sur i formatet. Og hvorfor mon det? 

Fordi det giver et hurtigt overblik over et specifikt emne. Derudover er det nemt at overskue, hvad du går ind til.

Eksempler på lister kan eksempelvis være:

  • 11 råd til..
  • 6 ting du skal undgå..
  • 4 typer problemer du kan opleve, hvis..
  • 7 ting du ikke vidste om..
  • 5 spørgsmål du skal stille dig selv, inden..
  • 10 tips til at lave det perfekte blogindlæg..

Det er værd at bemærke at dine råd, typer, ting eller spørgsmål ikke behøver at komme i nogen specifik rækkefølge. Det gør det bare endnu nemmere at skrive blogindlægget.

Læs også: Få formlen på at skrive blogindlæg hurtigere

#2 Tjeklister

Du kender det sikkert. Kufferten er pakket og du er på vej ud ad døren. Pas, boardingkort, kreditkort og solbrillerne er lige ved hånden. Men så slår tanken ned i dig.

Har jeg nu husket det hele? Eller er der noget vigtigt, jeg har overset, som vil gøre rejsen til en katastrofe, hvis jeg ikke får styr på det?

Både du og dine læsere kender følelsen af at have travlt og være usikre på, om de nu også har husket det hele. Med en tjekliste giver du dine læsere løsningen og en følelse af, at der er styr på det. Derfor virker tjeklister så fint.

Tjeklisten er selvfølgelig listens fætter. Den får alligevel en plads for sig selv, da den præsenterer læseren for den fuldendte løsning på en udfordring.

#3 Guides

Vi kender dem alle sammen. Og vi bruger dem i stor stil. Eksempelvis til madlavningen eller når skabet fra IKEA skal samles.

Fællesnævneren for guides – og modsat lister – er, at det er et ufravigeligt krav, at du følger hvert trin i den rigtige rækkefølge. Ellers bliver både mad og klædeskab af tvivlsom kvalitet.

Hvis du således ønsker at instruere din læser i, hvordan hun gør en specifik ting, hvor rækkefølgen er væsentlig, er guiden din ven.

Når du meget slavisk instruerer din læsere i at følge din anvisning, er det vigtigt, at hun har tillid til dig. Spørgsmålet er så, hvordan du sikrer dig det?

Du kan starte med at vise, at du forstår hendes problemstilling. Forklar derefter helt kort, hvad løsningen er, og dokumentér med beviser eller resultater. Herefter kan du trin for trin guide din læser igennem, hvad hun skal gøre for at opnå det bedste resultat.

Vær gerne tydelig, og benyt nummerering eller bullets:

  • Vis, at du forstår problemstillingen
  • Forklar hvad løsningen er
  • Dokumentér med beviser eller resulater
  • Gennemgå anvisning trin for trin
  • …du har vist forstået pointen nu.

Guiden kan være mere eller mindre detaljeret alt efter din hensigt med blogindlægget. Dog skal guiden være fuldstændig, så dit publikum ikke er i tvivl om, hvordan de kommer i mål.

Du kan lave din guide i mange formater. Lyd, video, tekst og grafik. Der er mange muligheder, og det er en skabelon, du flittigt kan bruge til at producere nyt indhold på bloggen og dine andre kanaler.

#4 Cases

Det herlige ved cases er, at de er troværdige og effektive. De fortæller på bedste vis, hvad du står for, og hvad du kan.

Generelt er vi mennesker glade for historier, og vi kan godt lide at spejle os i andre. Hvis du kan fortælle om en god kundecase med en problemstilling andre potentielle kunder kan genkende, vækker du interesse og skaber tillid og troværdighed.

Storytelling er et stærkt værktøj i sig selv. Når du kombinerer det med cases, dit publikum kan identificere sig med, har du et rigtig godt stykke værktøj i bæltet.

Du kan eksempelvis bygge din case op ved at svare på følgende:

  • Hvad har du hjulpet med? 
  • Hvad gjorde du konkret for kunden? 
  • Hvilken forandring har du skabt? 
  • Hvad blev resultatet?

Det mest overbevisende i en case er kundens udtalelser. Vi leder alle sammen efter anførselstegnene, som indikerer, at kunden har ordet. Det skyldes, at vi er nysgerrige og leder efter det, der måtte ligne vores egen situation. Derfor skal du ikke være nærig med at bruge en masse citater i dine cases.

#5 Ét genialt råd

Formålet med dit blogindlæg og din blog er generelt at få opmærksomhed. Du vil gerne skille dig ud, blive lagt mærke til for den værdi, du giver målgruppen og husket for det gode. Ovenfor er skildret en række mere eller mindre omfattende måder at opnå det på.

Sommetider er det bedste råd dog følgende:

Less is more.

Et enkelt råd er jo ikke meget. Det kan være svært at begrænse sig, hvis du har meget på hjerte. Du kan føle, at du spilder en gylden mulighed for at øse ud af dine guldkorn, når du alligevel er kommet i gang med dit blogindlæg. I så fald kan du vælge en af de andre skabeloner til dine blogindlæg.

Det éne geniale råd er en af de skabeloner til blogindlæg, du skal bruge med måde. Men tag endelig ikke fejl. At nøjes med kun ét genialt råd viser overskud, når du præsenterer det korrekt.

Du skal gøre dit publikum opmærksom på, at du kun giver det ene råd i blogindlægget eller mailen eller hvilken kanal, du end bruger det på. Læg gerne vægt på, at det er fordi, du ved, hvor uundværligt det er. Efterhånden underbygger du påstanden og viser, hvorfor der ikke hersker tvivl om din påstand.

Var dette blogindlæg relevant for dig og kunne du tænke dig at høre mere? 

Du kan tilmelde dig vores nyhedsbrev lige her