8 råd til effektiv B2B content marketing, der styrker troværdigheden

8 råd til effektiv B2B content marketing, der styrker troværdigheden
Avatar of author
Bonnie Troigaard
bonnie@autobahncph.dk

Du er formentlig bekendt med, at content marketing også kan være ret effektivt inden for B2B. Det skaber opmærksomhed om dit brand, det gør underværker hos Google, det giver varme leads. Og så giver det din målgruppe den helt rigtige følelse af, at du er troværdig og derfor værd at følge.

Yes, det lyder for nice. Spørgsmålet er bare, hvordan du skal gribe content marketing-opgaven an, så dit indhold kommer ud over rampen og får den ønskede effekt?

Her får du mine 8 bedste råd til, hvilke greb du kan skrue på, så du for alvor får skabt effektiv B2B content marketing, der styrker dit brand overfor målgruppen.

1. Få styr på din persona

Det handler om forarbejdet, inden du begynder at producere indhold. Du skal vide, hvem der er din idéelle kunde og have en persontype i tankerne, så du kan målrette din kommunikation bedst muligt.

Gør dig umage med at få indsigt i din målgruppes digitale færden. Det allerbedste er at tale med en masse kunder og potentielle kunder for at blive klogere på dem og deres behov. Analysér interesser, udfordringer, behov, demografi og meget mere. 

På basis af det benarbejde, bliver du langt mere skarp på, hvem det er, du kommunikerer til, og hvad du skal lægge vægt på i hvert enkelt stykke content.

Læs også: Få styr på din buyer persona og købsrejsen med disse 2 metoder

2. Identificér din personas købsrejse

For vores B2B kunder er en effektiv content marketing-indsats ofte kendetegnet ved at få personer i målgruppen konverteret til kunder. Jeg gætter på, at det også står højt på din ønskeliste.

For at kunne realisere det mål, gælder det om at producere indhold, der dækker hele købsrejsen. Det vil sige content, som guider og opfylder potentielle kunders behov for viden i både opmærksomhedsfasen, overvejelsesfasen og beslutningsfasen. Dermed bliver de i stand til at træffe en beslutning på et oplyst grundlag.

Øvelsen består i at identificere din personas købsrejse i relation til dit produkt eller din ydelse. Her sætter du ord på blandt andet din idéelle kundes primære udfordring, mål, digitale handlemønster, spørgsmål og hvordan I kan guide hende videre i sin købsrejse.

Har du lyst til at blive klogere på din persona og personaens købsrejse, har jeg lavet 2 skabeloner, som du kan downloade lige her.

3. Hav modtageren i centrum

Husk, at du forsøger at tiltrække kunden og få kunden til selv at søge dit content. Din potentielle kunde gennemskuer pushyness på lang afstand i opmærksomhedsfasen, mens content, der bidrager med viden eller hjælper med at løse et specifikt problem, performer langt bedre.

Så snart din potentielle kunde når til det næste stadier i købsrejsen og overvejer en løsning som din, er det ok at være mere specifik omkring, hvad du tilbyder. På den sidste del af købsrejsen, hvor beslutningen skal tages, må du gerne skrue op for fortællingen om, hvad du tilbyder og hvorfor de skal vælge dig.

Er du i tvivl om, hvordan du holder øje med, hvor i købsrejsen en potentiel kunde befinder sig? Det kan du få svar på i vores guide til B2B lead scoring.

Uanset købsstadie er det vigtigt, at du hele tiden har øje for målgruppens behov, besvarer deres spørgsmål og guider dem, så de kan tage en god beslutning.

Læs også: Sådan laver du indhold til automatiserede mails, der gør dine leads varme

4. Slå konkurrenterne

I content marketing skal du gøre dig selv den tjeneste at udnytte hullerne hos konkurrenterne. Det er ganske harmløst at foretage en konkurrentanalyse, hvor du gennemgår både websitet, bloggen, SoMe-kanaler osv. Det er oplagt at forsøge at skille sig ud ved at lave det content, som konkurrenterne ikke har.

Hvad angår det content, som de andre også har, ja så ved du jo, hvad der skal til for at gøre det bedre. Brug konkurrenterne som inspiration til alt fra søgeord til typer af content. Og skil dig så ud ved at gøre det skarpere og tilsæt din egen tone of voice.

5. Husk de rette søgeord

Det drejer sig om at benytte de relevante søgeord i dit content, som du ved, at din målgruppe efterspørger. Det gør det mere sandsynligt, at du bliver fundet på de relevante søgninger, og så booster det din synlighed gevaldigt hos Google.

De rigtige søgeord finder du ved hjælp af en søgeordsanalyse, hvor du kan skrue på præcis de parametre, der er mest relevante for dig og dit brand.

6. Giv dit content væk

Du kan vælge at give dit content væk. Helt gratis. Og du kan vælge at gate dit content, hvor man skal betale med sin e-mail for at få fingre i det.

Vi anbefaler vores kunder at bruge både gated og ungated content. Du har brug for at få fingre i en e-mailadresse, så du ofte kan lande i indbakken og gøre dig positivt bemærket hos alle dem, der allerede har vist interesse i dit indhold.

Når du ofte distribuerer noget relevant og værdifuldt indhold på tværs af kanaler, opnår du blandt andet brand-kendskab, omtale, trafik, leads osv. Derudover arbejder du hen mod at få skabt en god relation og vedligeholde den. Og det er den, du er ude efter.

Når du giver dit content væk uden at tage penge for det, er det altså en god investering for dit brand og din troværdighed på sigt.

7. Genbrug content og lav nye formater

Det handler her ikke så meget om den grønne omstilling, men det er nu fornuftigt nok alligevel.
Pointen er, at du sagtens kan gøre brug af dit eksisterende content. I marketingverdenen kalder vi det sommetider content repurposing, som meget fint illustrerer, hvordan du kan tilpasse dit indhold til nye formater og dermed genbruge det på tværs af kanaler. 

Mulighederne er mange. Du kan både tage noget eksisterende content og omskrive det til noget længere og tidssvarende. Du kan også tage længere stykker content og bryde dem op i mindre tekstbidder, som du bruger til at lave en serie af indhold på sociale medier.

Processen vil samtidig sikre dig, at du ikke promoverer outdated content – eller ligefrem har fejl i gamle links. Begge ting har nemlig den uheldige effekt, at Google straffer dig med en dårligere rating.

8. Skab blikfang med overskriften

Uden dette sidste råd, er resten ligegyldigt. Din content marketing-indsats skal hjælpe dig med at få opmærksomhed. Den ultimative test er det, din målgruppe ser allerførst i din tekst. 

Yes, jeg taler om overskriften. Og de første linjer af din tekst.

Overskriften og introen skal fange din målgruppe fra første sekund. Ellers er de videre til noget andet content – måske hos konkurrenten. Du kan her måske blive fristet til at slippe fantasien helt løs. 

Selvom du så absolut gerne må være kreativ, skal du huske at indfri læserens forventninger til det, du lover.

Så er du klar til at levere effektiv B2B content marketing

Med de 8 råd er jeg sikker på, at du får mere succes med din content marketing. Det handler både om at forberede sig grundigt og om at kende spillereglerne. 

Google er din ven, når dit content er struktureret på den rigtige måde. Og når først du vender dig til at indarbejde nogle af mine råd i dine rutiner, forbedres din rating helt af sig selv.

Tænk på content marketing som noget, der skaber glæde og værdi hos din målgruppe. Og når du så også selv får fordel af det på sigt, ja så er lykken jo fuldendt.

Rigtig god arbejdslyst.

Kunne du bruge noget sparring på, hvordan du får en mere effektiv B2B content marketing, er du velkommen til at skrive til mig på Bonnie@autobahncph.dk