E-mail marketing – kanalen der nægtede at dø.

Kasper Larsen
Kasper Larsen
kasper@autobahncph.dk

Jeg har hørt argumenterne utallige gange:

  • Mit barn har slet ikke en e-mail adresse
  • Jeg giver aldrig selv min rigtige e-mail adresse til nogen
  • Alle kan da se, at e-mails snart bliver erstattet af (indsæt et socialt medie)
  • På vores arbejdsplads er vi gået helt over til Slack

Siden jeg for første gang, for mere end 10 år siden kastede mig over emails som marketingkanal, har jeg hørt den samme sætning igen og igen: “E-mail marketing er på vej til at dø og der er ikke længe igen”. Skal jeg være ærlig, og det synes jeg man skal, så synes jeg dengang, at det lød meget sandsynligt. E-mailen virkede dengang, som en gammel støvet kanal, der gemte sig bag støvede platforme som Outlook, der i bund og grund ikke er lavet til andet end at vise sort tekst på hvid baggrund. 

Og hvad skulle e-mail marketing dog kunne stille op mod eksplosiv voksende kanaler som Facebook og Instagram, når det gælder om at få budskabet frem og drive engagement i målgruppen? Men som tiden er gået, er der alligevel ikke meget som peger i retning af at e-mailen er ved at afgå ved døden. De svar der kom over de næste år overraskede mig faktisk en del.

Kanal med bedst ROI
Seneste research fra DMA, viser et utroligt snit på 42 x tilbagebetaling på investeringer i e-mail marketing.

Antallet af e-mail konti stiger
Mere end 50% af verdens befolkning bruger e-mail og måske endnu mere interessant, så stiger antallet støt år for år.

Marketing professionelle mener at e-mail er deres vigtigste kanal
Ifølge en undersøgelse fra Hubspot vil 4 ud af 5 marketers hellere fravælge sociale medier end e-mail til deres marketing mix.

Det er blot et lille udpluk af de flotte resultater som e-mail marketing har vist de seneste år. Hvad er det så, der gør denne tilsyneladende støvede kanal så effektfuld til trods for konkurrence fra utallige smartere, hurtigere og mere tidssvarende digitale alternativer?

En direkte kanal der virker

E-mailen er en “direkte” kanal. Fremfor at sende et ens budskab ud til mange, som vi kender fra sociale medier, så kan man sende budskaber direkte til en specifik brugers indbakke med et målrettet budskab.

Det betyder, at du som virksomhed kan styre præcis hvilke segmenter eller personer, der skal kontaktes med konkrete målrettede budskaber. Kobler du det med muligheden for at automatisere udsendelser, går e-mailen fra at være et tidskrævende præcisionsværktøj til at være ekstremt skalerbart og tidseffektivt.

Kun kanaler som SMS og det fysiske brev tilbyder de samme egenskaber, men med nogle åbenlyse ulemper, der giver udfordringer med at skalere kommunikationen.

E-mail er en simpel standard som er meget udbredt. Den er derfor også nem at enes om, når der skal vælges ét format, som alle både kan sende og modtage. Det gør den ekstremt oplagt som kanal, da man ikke afskærer større mængder af menneske, som man gør ved andre kanaler. 

Kunderejsens ukronede konge

Måske sandheden om e-mailens succes alligevel skal findes et helt andet sted. Email marketing er en disciplin, der giver adgang til nogle taktikker, som handler knapt så meget om selve e-mailen, men om den kunderejse der kan designes og automatiseres.

E-mail er en kanal som virksomhederne selv ejer – også kaldet en “owned channel”. Dataen du samler op fra brugere, når de skriver sig op og læser med, er altså dine data. Det et vigtigt værktøj, som kan bruges til rigtig mange spændende ting. 

Der findes et hav af forskellige e-mail marketing platforme til formålet,og en ting har de næsten alle tilfælles – de gør en dyd ud af at gøre dine data brugbare. Det gør de typisk ved at gøre det nemt at integrere til andre brugbare data. 

Det kunne være at koble dine e-mail liste med tracking af websitet. Så kan du se hvilke leads, der browser rundt og kigger på dine produkter, og som med fordel kan blive kontaktet med henblik på salg. 

Eller du kan koble platformen med dit CRM system, så du kan se hvem fra din e-mail liste, der er kunder og arbejde med tilfredshed eller kryds- og mersalg gennem hele kunderejsen.

Nu har fokus pludselig flyttet sig fra at være en kanal, som e-mail marketing er, til noget meget større og mere værdifuldt. Det betyder at den uskyldige e-mail database har flyttet sig fra at være et simpelt taktisk værktøj, til et strategisk fundament i arbejdet med kunder og leads. 

Ved at arbejde på den måde med data, får du altså et fundament, der kan bruges til at personalisere og automatisere indsatser fra både salg og marketing i gennem alt den tid du har kontakt med kunden/leadet, og derved optimere både indtjening og brugeroplevelsen igennem hele kunderejsen.

Det er da smart, ikke?

Tak for at du læste med.