Få formlen på at skrive blogindlæg hurtigere

Få formlen på at skrive blogindlæg hurtigere
Avatar of author
Bonnie Troigaard
bonnie@autobahncph.dk

Skal du i gang med at producere et nyt blogindlæg? Igen. Kreativitet på kommando kan hurtigt få sveden til at pible frem i takt med rumklangen i din hjerne. Uanset om du er ny i faget eller har skrevet blogindlæg før, kan det både være svært at komme i gang og hurtigt få et tilfredsstillende resultat.

Men bare rolig. Her har du en overskuelig guide med 5 vigtige punkter, der hjælper dig hen mod at skrive dit næste blogindlæg hurtigere samtidig med, at du skaber værdi for læseren.

#1 Find et emne, der vil interessere din modtager

Ok, du er klar til at tage fat. Opgaven er endnu et blogindlæg. Men hvad skal du skrive om?

Har du lavet en content plan, kan du hente inspiration der. Den er guld værd, når den først er lavet. Content plan eller ej, skal du finde ind til kernen af, hvad din målgruppe gerne vil have svar på.

Vær opmærksom på, at personer i målgruppen kan have forskellige spørgsmål og behov alt efter hvilken fase af kunderejsen, de befinder sig i.

Læs også: Kunderejsens 3 marketing lead faser en marketeer bør kende

For at finde ud af, hvad målgruppen higer efter at få svar på, kan du bruge 4 håndtag:

  • Du spørger dine sælgere. De ved om nogen, hvad folk spørger om, inden de køber.
  • Du bruger Answerthepublic.com. Du skriver et ord ind i værktøjet og så hjælper det dig med af finde ud af, hvad folk spørger om.
  • Du spørger kunderne. De ved selvfølgelig allerbedst, hvad deres behov er, og hvad de ønsker at få svar på.
  • Du laver en søgeordsanalyse. Når folk søger på Google, er det præcis de ord, du gerne vil ramme, så dit indhold dukker op i målgruppens søgninger.

Dit søgeord eller din søgeordsfrase, der består af lidt flere ord, skal du indarbejde i din overskrift, dine underoverskrifter, din metabeskrivelse og din URL. Herudover skal du sørge for at bruge det specifikke søgeord og forskellige varianter af det i din tekst på ganske almindelig vis.

Det er typisk også i denne indledende fase, at du laver noget research på dit emne, så du er endnu bedre klædt på til at skrive om det.

#2 Skab en struktur for dine blogindlæg

Inden du kaster dig over tasterne, er det en god idé, at du først lægger dig fast på en struktur eller plan for dit skrivearbejde.

Strukturen skal du så se som rækkefølgen af de afsnit og pointer, du gerne vil viderebringe til din læser. Målet er at fastholde læserens interesse gennem hele blogindlægget og give hende en oplevelse af, at indholdet er relevant og værdifuldt.

Har du allerede udviklet en persona, så er det nu, at du sætter dit kendskab til målgruppen i spil. Din struktur skal afspejle, hvad personaen gerne vil vide, som relaterer sig til det emne, du har valgt.

Det kan eksempelvis være:

  • Hvilke spørgsmål ønsker hun at få svar på?
  • En guide til en specifik udfordring eller problemstilling
  • Løsningen på en general problemstilling i branchen

Er du stadig lidt i tvivl om, hvordan du lige skal gribe strukturen an? I så fald kan du bruge skabelonen herunder.

Skabelon til blogindlæggets struktur:

  1. Overskrift
    Brug krudt på overskriften, som gerne må skabe noget opmærksomhed. Start ud med en arbejdstitel, som giver dig en idé om din vinkel. Kom evt. tilbage til overskriften, når du er færdig med selve teksten, så du sikrer dig, at den stadig er dækkende.
  1. Indledning
    I indledningen kan du beskrive en problemstilling, som du ved, at din læser kender til. Det er også her, at du fortæller, hvad hun kan forvente at få hjælp til eller viden om i dit indlæg. Det vil sige, du laver en slags forventningsafstemning med læseren. Vær opmærksom på, at du så også holder det, du lover.
  1. Uddyb emnet i underafsnit
    I de efterfølgende underafsnit uddyber du emnet med forskellige vinkler og svar på  målgruppens udfordring. På den måde fastholder du interessen og giver løsninger på udfordringen. Her gør du brug af den research, du lavede i starten, eller den viden du fik, da du talte med kolleger eller kunder.
  1. Opsummering og konklusion
    Her tager du læseren tilbage til dit løfte i indledningen om at afhjælpe et problem eller få svar på nogle spørgsmål. Du repeterer kort, hvad læseren har gennemgået punkt for punkt, så det tydeligt fremgår, hvad konklusionen på den givne udfordring er.
  1. Call to action
    Det er supervigtigt, at du har en call to action i dine blogindlæg og i dine tekster generelt. Her opfordrer du din læser til en handling. Og husk, at du gerne vil have, at læseren klikker sig rundt på dit website og aller helst konverterer. Dvs. afleverer sin e-mail og andet data til dig.

Når du først har strukturen for indholdet på plads, vil du højst sandsynligt opleve, at det bliver meget nemmere for dig at skrive indlægget. Dermed vil du også opleve, at du skriver det meget hurtigere. Samtidig har du opbygget en fortælling med fremdrift, der holder læserens interesse fanget. Det er ren win-win.

#3 Skriv først, redigér senere

Nu hvor du både har et emne og en struktur på plads, er du klar til at lade fingrene danse på tastaturet og fylde afsnittene ud. Så er spørgsmålet bare, hvad skal du helt specifikt skrive?

Mit råd er: SKRIV.

Ja, jeg ved godt, det lyder helt crazy. Men prøv det, og bliv positivt overrasket. Sæt eksempelvis en alarm til at ringe om 20 minutter, og skriv så ellers bare derudaf med alt, hvad du ved om emnet. Du må ikke rette eller slette. Først når tiden er gået, er det tilladt at kigge på det igen.

Pointen er, at du får det bedst mulige fundament for et godt blogindlæg ved at have ladet fingrene køre freestyle på tastaturet uden skelen til udseende og format.

Nu har du pludselig en helt masse ord om emnet, som du bagefter kan redigere og formatere et afsnit ad gangen.

Hvordan gør du så din tekst så indbydende som muligt, så du holder læserens opmærksomhed fanget? 

Her er layoutet vigtigt. En god tommelfingerregel er, at du skal tænke på, hvad du typisk selv kan lide at se på. 

Tips til nemme og overskuelige tekster:

  • Din blog bliver ofte læst på mobilen, så lav gerne små bidder.
  • Husk overskrifter, afsnit og mange linjeskift.
  • Brug endelig mange punktummer.
  • Og en masse luft.

Ved at bruge formateringer som fed, kursiv eller opstillinger med punktform, skaber du noget, som fanger øjet, og som gør det nemt at skimme din tekst.

Ved punktform er der 2 veje at gå:

  • Du kan enten sørge for, at alle punkterne er lige lange, så tingene er i balance.
  • Det skaber samtidig ro og giver læseren en fornemmelse af professionalisme.
  • Denne opstilling er et eksempel på præcis det, men der er også en anden vej.
  • Som du kan se af punkterne ovenfor er den øverste længst og den sidste kort.

Den måde at lave punkter på gør det mere overskueligt for læseren og nemt at læse ned i bunden af den liste.

#4 Brug et sprog, der gør dig menneskelig

En rigtig god tommelfingerregel er, at sproget skal vise, hvem du er. Dine blogindlæg må gerne have en personlig tone. Bruger du tit nogle sjove vendinger eller særlige udtryk? Så brug dem gerne til at vise, at det er dig, der har været ved tasterne. 

Du vil formentlig også opleve, at det straks bliver nemmere for dig at skrive – og læseren kan mærke, at det er et menneske, der står bag teksten.

Inden du går helt i selvsving, skal du huske at tage virksomhedens tone of voice med i ligningen. Er det ok, at være klassens frække dreng. Eller skal tonen afspejle, at jeres kultur er en anelse til den mere konservative side.

Har din virksomhed ikke en tone of voice, så er blogindlæggene og de andre tekster, du producerer, din store chance for at skabe én. Eller i hvert fald trække den i en mere personlig retning. Det kan jeg kun varmt anbefale.

Du skal selv mærke efter, hvor meget du vil tweake dit sprog. Find din egen stemme, og sæt dig i din læsers sted. Hvordan ville du svare dem, hvis de stod foran dig? Pointen er, at når du har en mere personlig tone of voice, bliver du ofte opfattet som mere troværdig.

#5 Afslut med en CTA, der opfordrer til handling

Din læser har brugt tid sammen med dig og er blevet beriget og underholdt. Nu er hun nået til bunden af dit blogindlæg. Her skal du som minimum placere et CTA – call to action, hvor du opfordrer hende til en handling.

Giver det mening løbende at placere andre CTA’er i dit blogindlæg, skal du endelig ikke holde dig tilbage. Du kan eksempelvis linke til andre blogindlæg, content upgrades eller opfordre hende til at tilmelde sig nyhedsbrevet.

Andre typiske call to actions er:

  • Læs en case om..
  • Download..
  • Book et møde..
  • Har du spørgsmål, så skriv til..

Nogle fællestræk ved gode CTA’er er, at de gør det klart for læseren, hvad hun skal gøre, de hjælper og giver værdi. 

Færdigt arbejde. Så er du klar til at skrive dit næste blogindlæg

Med guiden ved hånden er du parat til at skrive dine næste blogindlæg på kortere tid. Du har fået overblik, og kan tage fat uanset emnet.

Din nye værktøjskasse gør dig i stand til at:

  • Finde emner, der interesserer dine læsere
  • Få skabt en struktur til dit indlæg
  • Få sproget på plads
  • Gøre teksten letlæselig og indbydende
  • Afslutte med et call to action

Det tager lidt tid. Men tro mig, når jeg siger, at det både bliver nemmere at komme i gang med blogindlægget og du får det skrevet væsentligt hurtigere.

Var dette blogindlæg relevant for dig? Det håber jeg.

Du kan få flere tips og viden i din indbakke ved at tilmelde dig vores nyhedsbrev her.