Hvad er content marketing, og hvorfor er det vigtigt?

Avatar of author
Bonnie Troigaard
bonnie@autobahncph.dk

Er du stadig lidt i tvivl om, hvad content marketing er, og hvorfor det er relevant at bruge tid og ressourcer på i din B2B virksomhed?

Måske har du brug for et par gode argumenter til at overbevise chefen eller andre i teamet om, at det er den rette vej for jer at gå?

I dette blogindlæg får du svar på, hvad er content marketing og hvordan det virker. Du bliver også introduceret for, hvilke fordele det kan give at investere både tid og penge i at producere en masse indhold, og hvordan du griber opgaven an.

Hvad er content marketing, og hvordan virker det?

Det handler om at have fokus på kundens behov frem for dine egne produkter.

Du skal skabe et rum, hvor du og kunden har fælles interesser. Du skal bidrage med viden, vise knowhow og kvalitet – og på den måde skabe respekt om og tillid til dit brand.

Content marketing går enkelt fortalt ud på, at du tiltrækker opmærksomhed med dit indhold i stedet for at afbryde. Det er kunsten at lave markedsføring, hvor du kreerer besnærende indhold (content), der sælger uden, at det er en salgstale.

Mange mennesker har den fejlagtige opfattelse, at content marketing udelukkende er et salgsværktøj. Men content marketing er derimod en disciplin, der får kunderne til selv at komme til dig – uden at du prøver at sælge dem noget.

Det grundlæggende mål er nemlig at skabe unikt, målrettet og engagerende content, der formår at tiltrække og fastholde modtagerne og på samme tid skabe værdi hos målgruppen.

Lykkes du med det, har du deres opmærksomhed, og du har banet vejen til kundernes købelyst og loyalitet. Og det vil du meget gerne have.

Du kan se på content marketing som den del i din pull-strategi, der sørger for, at alle dine vigtige budskaber kommer ud til dine modtagere, pakket ind i interessant og appellerende indhold.

Læs også: Sådan laver du indhold til automatiserede mails, der gør dine leads varme

Content marketing hjælper dine potentielle kunder godt på vej gennem hele kunderejsen. Med relevant og inspirerende content bliver de mere og mere parate til at købe. 

Fra de første gang stifter bekendtskab med din virksomhed, over lead-fasen og hele vejen til de ender som kunder og efterfølgende ambassadører for dig.

Hvorfor bruge ressourcer på content marketing?

Du hører muligvis det argument, at content marketing er tungt og ressourcekrævende.

Det er også rigtigt.

Men jeg står meget gerne på mål for påstanden om, at det er det hele værd.

Når content marketing er gennemtænkt og rullet rigtigt ud, er det en rigtig god investering på sigt, da det bidrager positivt på et væld af parametre.

Og hvad bygger jeg det på, spørger du?

Tag et kig på et par punkter her:

  • Content marketing skaber et øget kendskab til dit brand – det bliver top of mind
  • Mere positiv omtale i branchen og blandt kunder
  • Værdi hos din målgruppe i form af brugbar viden
  • Større muligheder for engagement og interaktion hos dine potentielle kunder
  • Mere trafik til din hjemmeside – og lavere bounce rate
  • Flere leads
  • Bedre rangering i søgeresultaterne

Så selvom det tager tid at udarbejde det rette content, er fordelene til at tage at føle på.

Lad os lige få ordet “content” på plads

Her tænker de fleste mennesker automatisk på tekster. På tekstforfatning. Eller copywriting.

Og det er også fint nok, men content marketing er meget mere end blot tekstforfatning, og begreberne har det med at flyde lidt sammen.

Lad os derfor lige tage et skridt tilbage.

Det er korrekt, at de gode tekster er en væsentlig del af content marketing, men det er de flotte videoer også. Og den interessante podcast.

Når du tænker content skal du altså tænke mere bredt. Det kan fx være:

  • Blogindlæg
  • Nyhedsbreve
  • Kataloger
  • Vidensartikler
  • Guides
  • Infografik
  • Podcasts
  • Video

Blogindlæg og vidensartikler kan være tunge eller lette, og der er frit slag, hvad angår emne. Så længe det er relevant for – og taler direkte til læserne.

Læs også: 8 råd til effektiv B2B content marketing, der styrker troværdigheden

I den helt tunge ende af skalaen finder du white papers. Videnstunge og værdiskabende tekst- og billedprodukter, som udmærker sig ved dybdegående research. Den slags ligger ofte som gated content, hvor du beder dine læsere om at betale med deres personlige oplysninger.

Og tillad mig så lige at fremhæve det sidstnævnte på listen ovenfor. Video er nemlig i dag det suverænt mest populære format på internettet. Derfor bør det have en fremtrædende plads i dine overvejelser omkring din content marketing.

Evaluering af din content marketing

Forhåbentlig er du nu blevet endnu mere overbevist om content marketing, og hvordan det kan blive bragt i spil hos dig. Men hvordan vurderer du så, hvordan det performer?

Ja, det er du nødt til at kunne måle på det.

Sæt derfor nogle målbare målsætninger for din content marketing, som fx:

  • Færre henvendelser med samme spørgsmål
  • Mere organisk trafik og fremgang på søgeord
  • Flere links rettet mod jeres hjemmeside
  • Gennemsnitlig sessionsvarighed på hjemmesiden
  • Bounce rate

Ved kontinuerligt at måle på dine udvalgte parametre, kan du holde styr på, hvordan dit content performer, og derigennem løbende optimere kvaliteten.

Og husk så endelig: Content marketing kræver løbende arbejde. Og gentagelse. Vær derfor hele tiden på forkant med nyt content – samt med optimering og justering.

Konklusion

Content marketing er en ordentlig mundfuld, men heldigvis en af dem, der smager rigtig godt.

Det kræver en del arbejde af dig at producere indholdet, ligesom vedligeholdelsen skal sættes i system. Omvendt er gevinsterne så store, at du næsten ikke kan få armene ned, når først det er oppe at køre.

Lad mig repetere:

Med den rette content marketing formår du at få dine potentielle kunder til at tænke om dig, at du da er den helt rigtige at læne sig op ad. Du vil være den, der skeles til, når der skal søges viden og inspiration, da du respekteres og anses som en autoritet.

De afledte effekter er heller ikke at kimse af. 

Din rating på Google forbedres, hvilket giver dig øget trafik, ligesom temperaturen på dine leads stiger markant.

Har du brug for sparring på, hvordan I kommer i gang med content marketing? 

Vi tilbyder 30 minutters gratis sparring. Alt du skal gøre er at booke et møde her.