Swipe file. Hvad er det og hvad bruges den til?

Swipe file
Jan Swensson
Jan Swensson
jan@autobahncph.dk

Det er en ære at blive kopieret

“The only art I’ll ever study is stuff that i can steal from”

DAVID BOWIE

“Spændende! Jeg bookmarker lige siden og læser den senere”. 

Kender du det? Eller “jeg behøver ikke skrive det ned. Det kan jeg godt huske”? 

Når du ser noget som du kan bruge så brug det. Virker det for andre, så virker det også for dig. 

Løsningen er en “swipe-file”.

Her bruger vi på Autobahn en swipe file. Det er et utroligt enkelt og effektivt værktøj, hvor man søger inspiration hos andre. Vi stjæler lidt hos andre og bruger det som vi kan. Og mon ikke de gør det samme?

Det er et utroligt enkelt og effektivt værktøj, hvor man låner inspiration hos andre. Vi stjæler lidt hos andre og bruger det som vi kan. Og mon ikke de gør det samme? 

En swipe file var før digitaliseringen en fysisk mappe, hvor marketingmedarbejdere samlede reklamer, udskrifter, artikler og andet som kunne bidrage til inspiration til at lave sit eget indhold.

Det kan også være idéer til skrifttyper, sætninger osv. Det er reelt set en scrapbog. 

I dag er den fysiske mappe udskiftet eller suppleret af en digital folder i skyen. Her tilføjes simple screendumps af idéer som vi støder på i cyberspace. 

Da vi jo konstant bombarderes med indtryk og idéer, er det yderst vigtigt at du fra starten af har en struktur på din mappe. En simpel struktur, hvor du let kan finde inspiration til billeder, overskrifter, skrifttyper osv.

Keep it simple.

Hvad skal du bruge en swipe file til?

Så hvorfor skal du have en swipe file? Det skal du heller ikke, men det er ærgerligt at lade være.

Årsagerne til at du bør have en mappe af inspiration kan være:

  • Blokering! Kender du til at have en skriveblokering? Eller sidder du fast i et design? Så søg inspiration i de idéer som der er samlet i mappen. 
  • Udvikling. Vi inspireres af andre, så hvorfor ikke søge læring hos andre i branchen. 
  • Trends. Vi er i en verden der konstant udvikler sig. Ved at have en swipe file kan du holde dig orienteret med de nyeste trends. Brug trends til at opdatere dine gamle artikler, så indholdet på din hjemmeside opfattes som “fresh” = god SEO. 
  • Nye baner. “Plejer er død”. Vi kan ofte komme til at lave gammel vin på nye flasker. At søge inspiration kan åbne op for tanker for nye platforme at markedsføre dig på. 

GET SWIPING

At være innovativ på kommando er ikke nemt. Og kravene er høje i dag. 

Heldigvis er der mange tiltag du kan foretage dig for at lykkes med at skabe kreativt indhold. En swipe file er bare en af værktøjerne der kan bruges for at skabe en strategi. 

Med tiden vil din mappe med swipes blive fyldt godt op. Så bruger du den løbende, vil du altid have adgang til en masse inspiration. 

Idéerne kan være fra artikler, emails, videoer, Facebook-opslag eller billeder.

Med tiden vil din swipe file udvikle sig, så prioriter altid din mappestruktur. Jeg taler af bitter erfaring.

OBS!

En swipefile er kun til at kickstarte en proces til at igangsætte en kampagne eller artikel. Det er ikke her du piratkopierer indholdet. 

Brug indholdet som et idékatalog. Uetisk brug af indhold kan føre til juridiske udfordringer, men samtidig vil Jeres brand også lide under det.