Hvad er marketing automation?

Hvad er marketing automation og hvordan virker marketing automation?
Avatar of author
Kasper Larsen
kasper@autobahncph.dk

Du ved, at marketing automation kan være en hjælp til e-mailmarkedsføring. Men kæmper du også med at få overblik over, hvad marketing automation ellers kan?

Inden jeg giver dig dit overblik tilbage, får du først en overordnet beskrivelse af, hvad marketing automation dækker over:

Skåret ind til benet handler marketing automation om at give dine kunder en dejlig, problemfri og professionel oplevelse ved – automatisk – at sørge for personligt og målrettet indhold.

En mere teknisk definition af, hvad marketing automation er, kunne lyde:

Marketing automation er software der håndterer rutinemæssige marketingopgaver uden behov for menneskelig indblanding.

I dette indlæg hjælper jeg dig med at få marketing automation helt på plads. Hvad det betyder for potentielle kunder såvel som eksisterende kunder – og hvilken gavn du selv har af det i din virksomhed.

Hvordan virker marketing automation?

Helt overordnet kan du ved hjælp af marketing automation software automatisere monotone marketingopgaver. I marketingafdelingen kan du automatisere repetitive opgaver såsom email-marketing, SoMe-posts, og endda reklamekampagner. Ikke bare for effektivitetens skyld, men i høj grad for at give kunderne en mere personlig oplevelse. Teknologien bag marketing automation gør disse jobs hurtigere og nemmere at udføre.

De fleste virksomheder betragter marketing automation som et mid-funnel-værktøj, der er ideelt til at pleje kundeemner gennem automatiserede e-mail-sekvenser. Automatiserede marketingstrategier bør dog implementeres gennem hele kundens livscyklus.

Når marketing automation således er integreret på en gennemtænkt måde, skaber det grobund for sunde og langvarige kundeforhold.

Personaliserede workflows

Det første ben er muligheden for at lave personaliserede workflows. Enhver af dine kundeemners handlinger er en ny bid data, der fortæller dig, hvad kunden leder efter lige i det øjeblik. Den viden er værdifuld. Det er dog umuligt at tracke denne adfærd manuelt.

Med marketing automation software kan din virksomhed imidlertid bruge disse input på tværs af forskellige platforme. Det kan give dig en dybere forståelse for kundernes behov og mulighed for at levere det rette content på det rette tidspunkt.

En kunde har måske været på besøg på jeres website som resultat af en søgning på marketing automation. Her har hun så afleveret sine kontaktoplysninger som betaling for en e-bog om emnet. Gennem dit marketing automation-system har du nu mulighed for at udsende tilpasset og målrettet information i et email-flow.

Disse personaliserede workflows hjælper dig med at guide kvalificerede kundeemner i retning af værdifuldt content, der så igen giver dig varme leads. Plejet omhyggeligt skulle de så meget gerne blive til kunder.

Læs også: Kunderejsens 3 marketing lead faser en marketeer bør kende

Marketing automation stopper dog ikke der. Med kunden i centrum kan virksomheder blive ved med at engagere kunden med personaliserede workflows. Målet er, at det fører til loyale repeat-kunder, som også anbefaler deres venner og familie at bruge din forretning.

Strømlinede processer

Det andet ben er strømlinede processer. Konkret handler det hos dig om at bringe hele din virksomhed sammen med strømlinede processer, der har dine kunder i centrum.

Du har mulighed for at opbygge processer, der arbejder på tværs af jeres funktionsteams. Dermed kan du reducere kundens anstrengelser overalt på rejsen. Her er det vigtigt, at I har fokus på at nedbryde jeres siloer og arbejder sammen for at give kunden en ensartet brugeroplevelse. Det vil sige fra det allerførste klik til det afsluttende køb og den efterfølgende kundeservice og opfølgning.

Med effektiv marketing automation er der ikke behov for komplicerede overdragelsesprocedurer fra fx marketing til salg, fordi alting automatisk bliver lagret centralt. Det bliver samtidig nemmere at allokere og prioritere opgaver i takt med, at de opstår.

Sådan får du mest ud af marketing automation

Når det fungerer bedst, er marketing automation en kombination af software, strategi og kunden i centrum. Det giver dig mulighed for at pleje kundeemner med brugbart og relevant content, der hjælper dig med at forvandle kundeemner til lykkelige kunder og kunder til loyale ambassadører.

Læs også: Hvilket marketing automation system bør du vælge?

For at få mest muligt ud af marketing automation skal du sigte efter at flette automation ind overalt i forretningen for at nedbryde siloer og sammenkoble teams med processer, der sparer tid. Kombineret med det menneskelige aspekt, skaber marketing automation en motor, der bliver ved med at vækste din forretning.

Fokus på kunderejsen

Start med at fokusere på kunderejsen frem for din egen virksomheds behov. Identificér potentielle kundehandlinger, der kunne få gavn af marketing automation. Og byg processer, der letter kundens bevægelse fra et datapunkt til det næste.

  • Organisér dine kontakter med et CRM (Customer Relationship Management), der integreres med din marketing automation software. Hver handling, din kunde foretager sig, vil blive til et nyt datapunkt.
  • Brug disse datapunkter til at forbinde kunderne til deres næste skridt i rejsen. Om det så er et stykke uddannende og informerende content. En sælger, der tager kontakt. Eller et efterfølgende check-in hos en tilfreds kunde.

Fordelen ved marketing automation er at være i stand til at bruge denne smidige og elegante fremgangsmåde over for tusinder af kunder på samme tid.

Synkronisering af teams

En god marketing automation strategi synkroniserer dine teams ved at prioritere opgaver og gøre overdragelse til en leg. Kontaktoplysninger kan ejes af marketing indtil et lead er varmt og parat til at blive kontaktet af salg, hvorefter et automatiseret workflow tildeler og informerer sælgeren.

Når kunden køber, får Customer Success en notifikation. I systemet kan de se alle forudgående samtaler og handlinger, som kunden har foretaget på rejsen frem til købet.

Ikke alene er processen gnidningsfri og effektiv, men der opbygges også et langvarigt forhold mellem kunde og virksomhed.

Tilbyd en gnidningsfri helhedsoplevelse

Ingen har lyst til at gentage sig selv. Og da slet ikke potentielle kunder, der måske er i tvivl og har mange spørgsmål.

Det er derfor, marketing automation er så ideelt. Data er indsamlet, gemt og brugt i din marketing software, så du kan tilbyde dine kunder en personlig oplevelse. Det kan fx være allerede udfyldte formularer, målrettede emails, der imødekommer deres behov og besvarer deres spørgsmål. Sidst men ikke mindst kan det være kundeservice, der føles lige så rar og bekendt som den, de får i den lokale butik henne om hjørnet.

Og glem så ikke, at med marketing automation er det muligt at give kunden den samme oplevelse uanset hvilken kanal de kontakter dig gennem.

Marketing automation er altså løftet til din markedsføring, der vil generere flere varme leads og lette jeres arbejdsgange. Med den rette strategi er det værktøjet, der sætter kunden i centrum.

Og det er præcis dét, det hele skal handle om.

Er du på udkig efter et bureau, der kan hjælpe dig med marketing automation? I så fald vil jeg anbefale, at du læser denne artikel først: 7 spørgsmål du bør stille dit (næste) marketing automation bureau

Hvis du vil høre mere om, hvordan Autobahn kan hjælpe dig med marketing automation, kan du booke et møde med os lige her.