Hvem er din marketing data revisor og rådgiver?

Kasper Larsen
Kasper Larsen
kasper@autobahncph.dk

Jeg var for nyligt inviteret med til et netværksarrangement, hvor overskriften for dagen var fintech. En af de mange spændende diskussioner gik på, at mange virksomheder oplever at ende ud med revisoren som bedste, og i nogle tilfælde eneste, rådgiver når mulighederne inden for fintech skulle kortlægges. En stor udfordring da rådgivning og kompetence åbenlyst ikke helt står mål med behovet hos kunden.

Det fik mig efterfølgende til at tænke på hvordan rådgivningen foregår inden for vores område (i spændingsfeltet imellem, markedsføring, data og teknologi), og om vi mon kan lære noget ved at skele til den finansielle sektor. Som du sikkert kan se af overskriften synes jeg faktisk at vi kan det. Ja det havde jeg heller ikke troet…. Hvornår har du egentlig sidst talt med din data revisor?

Den kryptiske valuta

Jeg tror hurtigt vi kan blive enige om at data er en valuta, som vi skal bruge som fundament for vækst i erhvervslivet, både nu og i fremtiden. Hvis ikke vi er enige her, så hører jeg meget gerne lige fra dig, da jeg vil være mere end interesseret i hvad der kunne gøre os uenige i den sag 🙂

Men hvem er egentlig den “revisor”, der hjælper dig, med at forvalte den formue du besidder i opsamlede kundedata optimalt? Det er i virkeligheden lige så komplekst at forvalte og få mest muligt ud af, som der er med de økonomiske aktiver.

Der stilles krav fra alle sider. Kunderne kræver relevans og målrettede budskaber, så de kan få mest muligt ud af samarbejdet og deres tid generelt. Lokale og regionale myndigheder stiller krav i form af Markedsføringsloven og GDPR. Internt stilles der også ofte krav fra IT og andre afdelinger. Men hvem er det der sikrer at du, eller I som virksomhed, får mest muligt ud af Jeres investering i den kryptiske valuta, som data kan vise sig at være?

Forvaltning af aktiver

Der er i hvert fald nok at tage fat på og det er let at tabe overblikket, omkring hvad der kommer først og hvad der kan vente. Her er eksempler på nogle af de aktiviteter, der hele tiden skal være fokus på:

  • Data skal samles så vi kan begynde at se struktureret på dem, sammenholde dem med hinanden og gøre dem klar til brug i diverse platforme og systemer.
  • Systemlandskabet skal pudses af så vi kan gøre os klar til at eksekvere på data. Vi skal automatisere kommunikation og arbejdsgange men også skabe indsigt igennem analyse rapportering og dashboards.
  • Der skal opsættes regler og rutiner så de data vi har og bruger, er opsamlet og opbevaret i henhold til love og regler. Vi ved hvordan det kan gå med hvidvaskede aktiver 🙂
  • Data skal vaskes og holdes rene, så vi ved at vi kan stole på dem og at de har den kvalitet vi har brug for. Ikke bare når vi bygger databaser, men også i den løbende vedligeholdelse.
  • Vi skal opsætte tracking af adfærd på diverse kanaler (web, apps , e-mails mm.), så vi kan genkende vores besøgende på tværs af kanaler og dermed løbende berige vores data med nye.
  • Vi skal finde begavede måder at aktivere og konstant teste brugen af data på, så vi kan lære hvilke data, der er vores mest værdifulde. Altså skal vi reinvestere data så vi kan vækste vores forretning og få flere data i processen.

En typisk fejl er, at der investeres i et område separat og at flere af de andre dermed forsømmes i processen. Det er ikke optimal forvaltningen af data-formuen og leder ofte til store tab i indsigt og muligheder, både på kort og lang sigt. Hvis du skal vækste og skabe øget værdi af din data-formue, skal du blive god til løbende at ballancere de indsatsområder, der sikrer bedst mulig forvaltning af dine data. Heldigvis kan flere af disse aktiviteter automatiseres, men det kræver at du først har kortlagt og taget stilling til hvordan dit datalandskab skal se ud.

Har du styr på aktiverne?

Som rådgiver i området imellem teknik og forretning er det ofte en rolle vi påtager os, men det er oftest noget vi gør i supplement til en anden ydelse. Kun meget sjældent er det noget, der bliver stillet som en direkte opgave eller et ønske eller krav fra kundens side. Det fortæller mig noget om at optimal forvaltning af data-formuen, ikke er i fokus i samme grad som det burde være.

Men hvorfor er det sådan? Hvis vi nu er enige om at data er en vigtig valuta og noget vi skal tage meget alvorligt? Mangler vi viden i Marketing om vigtigheden af data? Eller bedre beskrivelser og eksempler af hvad man kan med data og hvordan man bør gøre? Er det blevet et område for nørderne frem for forretningen?

Hvis du har svaret, så lad mig gerne høre fra dig. Jeg vil i hvert fald gøre mit for, at vi alle kan blive bedre til at forvalte vores data-formue.