7 spørgsmål du bør stille dit (næste) marketing automation bureau

marketing manager der skal vaelge sit naeste marketing automation bureau
Avatar of author
Kasper Larsen
kasper@autobahncph.dk

Er du på jagt efter et nyt inbound og marketing automation bureau, der kan hjælpe dig og din afdeling med at realisere jeres mål om flere varme B2B leads? Det kan hurtigt blive lidt af en jungle at finde ud af hvilket bureau, der bedst matcher jeres behov og samtidig er en god samarbejdspartner.

For at lette processen har jeg i dette indlæg samlet en masse spørgsmål, som du bør stille de bureauer, du overvejer at indgå et samarbejde med. Det hjælper dig til at sætte ord på dine forventninger og få afklaret, hvordan bureauet vil gribe opgaven og samarbejdet an.

#1 Hvad er jeres tilgang til inbound og marketing automation?

Der findes mange forskellige tilgange til inbound marketing hos danske bureauer. Det er derfor ikke helt ubetydeligt at spørge ind til, hvilken tilgang en potentiel samarbejdspartner har til inbound marketing.

Det er også vigtigt at forholde sig til, hvilke taktikker bureauet anbefaler jer at arbejde med. Og hvordan det helt lavpraktisk vil håndtere opgaven.

At arbejde med inbound marketing kræver en gennemtænkt plan, som udstikker retningen for det lange seje træk.

Inden du siger ja, skal du blandt andet være opmærksom på, om bureauet kan rådgive jer om og eventuelt hjælpe med følgende:

  • Jeres indholdsproduktion. Har jeres eksisterende indhold den rette kvalitet og volumen. Eller hvilket indhold skal I producere for at kunne løfte opgaven? Hvis I ikke selv kan producere indholdet, hvem gør det så?
  • Udvikling af en eller flere personaer og kunderejser. I skal vide, hvem I taler til og kunne sætte jer i modtagerens sted. Indholdet skal helst være så målrettet og relevant som muligt på tværs af jeres kanaler.
  • Et marketing automation system. Inbound marketing kan ikke håndholdes. Det skal automatiseres og kræver et marketing automation system og den rette tech stack, der kan hjælpe jer med at rulle med opgaverne.

Har du allerede din persona og personaens kunderejse på plads? Hvis ikke kan du downloade 2 skabeloner, som guider dig til at få styr på dem.

#2 Hvor hurtigt kan vi forvente at se resultater?

Det er helt naturligt, at du (og virksomhedens ledelse) gerne vil se resultater hurtigst muligt, når du først har hyret et marketing bureau til at hjælpe dig med dine inbound marketing indsatser.

Hvis du taler med et bureau, som lover hurtige resultater inden for 3-6 måneder, så bør dine alarmklokker være tændt. Det kræver nemlig en del tålmodighed at arbejde med inbound marketing i en B2B kontekst. Typisk kan det tage 6-18 måneder at skabe de første resultater og i mange tilfælde også længere tid.

Det hænger selvfølgelig også sammen med, hvor stort et budget du har. Jo lavere et budget, du har til både produktion af content, annoncering og distribution, desto længere tid vil det tage at skabe resultater.

#3 Hvem i bureauet skal vi samarbejde med?

Det kræver både tid og en indsats fra begge parter at opbygge et godt samarbejde. Derfor er det vigtigt, at du spørger ind til, hvem fra bureauets side, der skal hjælpe jer med de forskellige opgaver.

Du må ikke gå ud fra, at den imponerende seniorprofil, som du har haft de indledende snakke med, også er den person, du skal samarbejde med i det daglige. Det er derfor en god idé at få teamet på plads, så du kan tage det med i dine overvejelser.

Får du tilknyttet en fast kontaktperson, så lad endelig vedkommende vide, hvordan du foretrækker at blive kommunikeret til. Er du fx nemmest at fange på e-mailen, på telefonen eller er du mere til fysiske møder? At få det sagt højt fra begyndelsen vil give jer en bedre start på samarbejdet.

#4 I hvor høj grad bliver mit marketing team involveret?

Et marketing bureau kan hjælpe dig med eksempelvis at producere indhold, styre annonceringen på sociale medier og håndtere dit marketing automation system. Bureauet kan dog ikke gøre det uden din hjælp.

Du skal derfor spørge ind til, hvad bureauet forventer af dit team, og hvor meget tid I skal sætte af til inbound marketing aktiviteterne hver uge eller måned.

Du skal også vide, hvad bureauet har brug for fra jer til at komme i gang med samarbejdet. Det kræver måske 2-3 workshops hvor flere medarbejdere deltagere og har forberedt sig. Når de første analyser og resultater derfra skal præsenteres, kræver det naturligvis også jeres deltagelse.

#5 Hvilket marketing automation system har vi brug for?

Marketing automation er en af hjørnestenene i inbound marketing. Det betyder, at hvis du vil gå inbound marketing-vejen, skal du investere i et marketing automation system. Men hvilket skal du vælge?

Hvis du starter for stort, kan det være svært at sætte sig ind i og drive i hverdagen. Hvis du derimod starter for småt, kommer du formentlig til at skulle skifte for hurtigt. Dermed risikerer du at miste data, og du skal bruge tid på at genopbygge det, du allerede havde.

Læs også: Hvilket marketing automation system bør du vælge?

Spørgsmål, du skal stille et marketing automation bureau, er blandt andet:

  • Er marketing automation systemet skalérbart?
  • Hvornår vil vi få fuldt udbytte af vores investering?
  • Hvilke interne kompetencer har vi brug for til at kunne betjene systemet i hverdagen?

Du bør også selv tage stilling til spørgsmål såsom, hvem jeres målgruppe er, og hvordan kunderejsen ser ud. Derudover bør du også lave en business case. Den skal bl.a. hjælpe dig til internt i organisationen at få godkendt dine planer om at investere i et nyt system.

#6 Hvordan ser hverdagen ud?

Dette spørgsmål om hverdagen er supervigtigt. Måske har du allerede haft samarbejder med bureauer, hvor du skulle trække statusrapporter ud af dem. Eller hvor der gik flere uger, uden at du hørte fra dem, og der derfor ikke blev fulgt op på de aftalte opgaver. Det kan være møgfrustrerende.

Det er netop driften og den kontinuerlige produktion af indhold, som udfordrer mange marketingansvarlige i en travl hverdag. Du skal derfor spørge ind til, hvor ofte du kan forvente, at I skal være i kontakt.

Når du ved, hvordan og hvornår du kan forvente at høre fra eller mødes med dit marketing automation bureau, behøver du ikke jagte dem for at få opdateringer på de aftalte opgaver og statusrapporter.

Bliver du tilbudt en retainer dvs. en fast månedlig ydelse til en fast pris, skal du have specificeret, hvad den indeholder, og hvad den ikke indeholder. Du skal vide, hvad bureauet tager sig af, og hvad du og din afdeling skal håndtere i den daglige drift.

Denne forventningsafstemning gør det lettere for dig at vurdere, om de tilbudte ydelser i retaineren vil hjælpe jer i hverdagen og på sigt gøre det nemmere at nå de fastsatte mål i planen.

#7 Hvordan vil bureauet analysere, tracke og rapportere?

Du har formentlig selv en holdning til, hvordan succes ser ud i din marketing afdeling og hvilke mål, din plan for markedsføringen skal indeholde. Hvis ikke, så er det noget, du tidligt i forløbet skal have bureauets hjælp til at få styr på. 

Det er så også her, I kan forventningsafstemme omkring hvilke resultater, du kan forvente at opnå med dine indsatser. Når først målene er på plads, skal du have svar på, hvor ofte og hvordan du vil modtage rapporter. Det vil også være rart for dig at vide, hvad de mere præcist vil indeholde.

Rapporterne skal altså dig indblik i, hvordan det skrider fremad med dine inbound marketing indsatser. De vil også gøre det nemmere for dig at sammenligne resultaterne fra måned til måned. Og det bliver nemmere at dele dem med andre i organisationen – eksempelvis på statusmøderne.

Hvis du oplever, at rapporterne er meget datatunge, eller det er svært at gennemskue tallene, så spørg endelig din kontaktperson om hjælp til at forstå. Ingen spørgsmål er for dumme, og dit marketing automation bureau bør være eksperter i at forklare det på en måde, så du forstår det.

Er du nysgerrig efter at høre, hvordan vi kan hjælpe dig med inbound og marketing automation?

Du kan booke os til en session, hvor du skyder løs med alle dine gode spørgsmål.

Det kunne være sjovt for os at skulle tage vores egen medicin.