SMV:Digital – Få tilskud til dit digitale marketingprojekt

SMV:Digital logo
Avatar of author
Bonnie Troigaard
bonnie@autobahncph.dk

Ville en økonomisk håndsrækning lande på et tørt sted i din marketingafdeling? Så kan tilskudspuljerne fra SMV:Digital være det helt rigtige for dig.

Læs med, og bliv klogere på, hvad din B2B virksomhed kan søge om støtte til, få eksempler på digitale marketingprojekter og hvordan ansøgningsprocessen normalt forløber.

Helt overordnet er SMV:Digital en støtteordning. Den har til formål at hjælpe små og mellemstore virksomheder med at vækste og udvikle sig gennem digitalisering, automatisering og e-handel.

Frem mod 2025, hvor det nuværende program kører, vil det løbende være muligt at ansøge om tilskud på mellem 50.000 og 250.000 kr. til investering i privat rådgivning eller i IT og teknologi. Her er det værd at bemærke, at projektet skal have en teknologisk nyhedsværdi for din virksomhed eller tilføre den væsentlig ny viden.

Det kan du søge om tilskud til

Du kan søge om tilskud til projekter med forskellig karakter som placerer sig i henholdsvis potentialeafklaring, implementering eller direkte investeringsstøtte.

Det vil sige, at du kan få støtte til at komme i gang med et digitalt udviklingsprojekt i marketingafdelingen. Her vil SMV-rådgiveren typisk hjælpe dig med at afklare virksomhedens behov, beskrive digitale løsningsmuligheder og rådgive dig omkring implementering.

Du kan også søge om støtte til rådgivning om, hvordan I kommer videre med implementering af jeres eksisterede digitaliseringsprojekt, så I kan høste gevinsterne af den teknologi, I har investeret i inden for de seneste 12 måneder.

Her er et par eksempler på digitale marketingprojekter, du typisk kan søge om rådgivning til:

  • Hvilket marketing automation setup der vil passe til behovet i din organisation
  • Hvordan du udnytter data bedst muligt og automatiserer jeres aktiviteter
  • Hvordan du sætter kunderejsen og din content produktion i system, så I kan målrette kommunikationen.

Det er kun et udpluk af projekter, som vi eksempelvis kan rådgive dig om.

Har du et andet slags projekt i tankerne, men er du i tvivl om, hvorvidt du kan søge om støtte til det? Vi har sat os godt ind i de forskellige puljer, og vi hjælper dig gerne med at blive afklaret.

Klik her og få sparring på dit projekt.

Krav til ansøgere

For at komme i betragtning til støttekronerne, er der opstillet nogle overordnedede tildelingskriterier, I skal opfylde.

Tildelingskriterierne er blandt andet:

  • Dansk CVR-nummer
  • 3-249 årsværk i seneste afsluttede regnskabsår
  • Min. 2 mio. kr. i omsætning i seneste afsluttede regnskabsår
  • Projektet bidrager til at realisere virksomhedens vækstambition

Her finder du en oversigt med alle tildelingskriterierne.

Derudover er der 3 andre tildelingskriterier, som vil indgå i vurderingen af, om du opfylder kravene.

  • Projektet skal bidrage til at realisere virksomhedens vækstambitioner
  • Der skal være en tilstrækkelig organisatorisk og økonomisk forankring af projektet i virksomheden.
  • Projektet skal involvere en for virksomheden ny teknologi eller IT eller en væsentlig opgradering af eksisterende teknologi eller IT.

Mere konkret indebærer det blandt andet, at I internt skal være indstillet på at bruge en del timer på projektet og aktivt deltage i at få det til at lykkes.

SMV:Digital har et krav om egen medfinansiering. Det betyder, at I skal medfinansiere rådgivning med 50 pct. og investeringer i hardware og software med 75 pct. I kan selv vælge, om det skal være i form af kontant betaling, egne afholdte timer eller et mix af de to. Eksempelvis skal I for et projekt til 50.000 kr. bruge minimum 137 timer.

Det kan lyde af meget, men timerne vil blive brugt på at få sat gang i en masse gode initiativer, der på sigt kan give flere kunder i forretningen.

Her finder du en ansøgningsguide med de formelle krav og gode råd til din ansøgning.

Ansøgningsprocessen

SMV:Digital åbner fra tid til anden op for nye tilskudspuljer. Nogle bliver annonceret i god tid og andre har kortere frist. Hvis du er interesseret i at søge en pulje, vil det være en god idé at holde øje med, hvornår de åbner for ansøgninger. Det kan du gøre her. Du kan også få os til at kontakte dig, når en ny pulje åbner, som kunne være relevant for dig.

Ansøgningsprocessen forløber som følgende:

  1. Du kontakter os, og vi tager en snak omkring jeres behov, udfordringer og ønsker
  2. Vi hjælper dig med at få styr på jeres marketingprojekt og ansøgning
  3. I ansøger kl. 9 samme morgen puljen åbner – det er først-til-mølle
  4. Vi afventer svar fra SMV:Digital – ofte i op til 6 uger
  5. Når vi får godkendt ansøgningen, sætter vi gang i samarbejdet.

Det er vigtigt, at du har forberedt din ansøgning på forhånd, så du er klar til at indtaste alt samme morgen som SMV:Digital åbner for tilskudspuljen. Der plejer at være rift om støttekronerne, så det har en betydning, hvilket tidspunkt du får indsendt ansøgningen.

Det betyder også, at hvis du kan se, der snart åbner en pulje, og du ønsker vores hjælp, skal du ikke vente for længe, inden du kontakter os.

Her kan du også mulighed for at hente og udfylde et ansøgningsskabelon.

Autobahns rolle i processen

Kasper hos Autobahn er godkendt som SMV-rådgiver, og han har sat sig grundigt ind i SMV:Digitals forskellige krav, tildelingskriterier og tilskudspuljer. Han kan derfor assistere dig med at få dit marketingprojekt godkendt.

Mere specifikt kan han hjælpe dig med at få afklaret, hvilket projekt det giver mening at ansøge om tilskud til. Han kan også hjælpe dig med at få formuleret, hvilke udfordringer I står overfor, og hvordan det digitale projekt kan hjælpe virksomheden med at vækste eller udvikle sig.

Det koster ikke noget at få Kasper til at assistere med ansøgningen, som umiddelbart vil forbedre dine chancer for at få støtte fra SMV:Digital. Hvis du vælger at få vores hjælp, forventer vi naturligvis, at du vælger os som din SMV-rådgiver, når du får tildelt støtten.

Rumas fik 100.000 kr – her er hvad de fik ud af det

Rumas er en dansk virksomhed, som designer og producerer møbler til erhverv. I 2022 tog deres marketingchef, Rikke Elberg Kragelund, kontakt til os for at få hjælp. Hun var kommet frem til, at hvis deres målsætninger og vækstambitioner skulle lykkes, skulle de sikre en bedre udnyttelse af systematisk brug af digitale kommunikationsmuligheder og -værktøjer.

Vi fandt frem til, at det var oplagt for Rumas at søge en pulje på 100.000 kr. fra SMV:Digital.

Vi assisterede Rikke i processen og efter en del ventetid, fik hun besked om, at de var blevet tildelt 100.000 kr. til et digitalt projekt

Mere specifikt indeholdt deres pakke af rådgivning følgende:

  • En strategisession med fokus på at definere den primære målgruppe og mulige beslutningstagere
  • 2 workshops som resulterede i en personabeskrivelse, en købsrejse og en content plan
  • En lead scoring model som kunne integreres i deres opsætning af Active Campaign

Derfor anbefaler Rumas et samarbejde med Autobahn

Her sætter Rikke ord på, hvad hun og Rumas fik ud af samarbejdet med Autobahn og støttekronerne fra SMV:Digital.

“SMV:Digital var en god mulighed for at kickstarte vores digitale rejse. Autobahn hjalp os med at få udarbejdet en nuanceret definition af vores primære målgruppe og mulige beslutningstagere, og tydeliggjorde købsrejsen og der blev lagt en plan, som underbyggede købsrejsen.

Autobahn var utrolig serviceminded under hele processen. Vi har nu et kraftfuldt værktøj til automatisering af vores e-mail-markedsføring og kundeinteraktion. Det har ikke kun øget vores produktivitet. Det har også forbedret vores kunders oplevelse og engagement med vores brand.”

Adspurgt til samarbejdet med Autobahn sagde Rikke følgende:

“Samarbejdet med Autobahn har været både professionelt og behageligt. I har altid været lydhøre over for vores spørgsmål og bekymringer, og jeres evne til at kommunikere komplekse koncepter på en forståelig måde har været værdsat. Vi har virkelig følt os støttet og guidet gennem hele processen.

Vi vil uden tøven anbefale Autobahn som digital SMV-rådgiver til enhver virksomhed, der søger ekspertise inden for digital marketing og målrettet kundeengagement. Jeres dedikation, faglige dygtighed og passion for at hjælpe er nævneværdig.”

Vil du have hjælp til at få funding fra SMV:Digital?

Hvis det er aktuelt for dig at søge om funding fra SMV:Digital, er næste skridt, at vi tager en snak om, hvad du brug for hjælp til i processen.

Du kan enten vælge at udfylde formularen her og booke en tid direkte i Kaspers kalender.

Du kan også skrive en mail til ham på kasper@autobahncph.dk eller ringe på 51514784.

Vi ser frem til at høre fra dig.

Ps. Er det ikke dig, der beslutter, om I skal søge om de 100.000 kr.? I så fald kan du blot videresende link til indlægget her til din chef, og så snakker vi gerne med vedkommende.